En modern version av skattjakt

Den här aktiviteten är inspirerad av folkrörelsen kring fenomenet Geocaching, världens största pågående skattjakt. Varje lag ska med hjälp av givna koordinater ta sig till förutbestämda platser, där de ska försöka finna och lösa så många som möjligt av de gömda ”uppgifterna”. Den kräver samarbete och en gemensam strategi.

 
 

så går det till

Själva tävlingen är som en enda stor jakt. Här ska varje lag ta sig till olika platser med hjälp av en iPad och koordinater som de får i förväg. Väl på plats ställs lagen inför ytterligare en utmaning; att lista ut var den dolda behållaren finns. För även om man befinner sig på rätt plats är behållarna aldrig uppenbara för det blotta ögat; de ser helt enkelt ut som naturliga delar av platsen (kanske en ihålig sten dold i gräset) eller kräver att man söker extra noggrant (en ventil som sitter fast med en magnet på ett elskåp).

Varje gömma/uppgift är värd olika poäng och varje rätt svar var ger också olika poäng. Det gäller för varje lag att lägga upp en gemensam strategi. Ska man springa fort och satsa på att plocka alla gömmorna? Eller ska man ta det lugnt och satsa på gömmorna med högst poäng? Det är beslut som varje lag måste ta. 

Möjliga företagsanpassningar

  • Samtliga frågor kan handla om företaget eller innebära att deltagarna ska lösa företagsuppgifter - du kan t ex använda aktiviteten för att få deltagarna att göra site visits, marknadsundersökningar och liknande.

  • Logotyp och företagsbudskap kan visas på den storbildsskärm som används vid introduktionen av aktiviteten

  • Logotyp på spelplanen

Platser där aktiviteten passar bra

The Geo Challenge gör sig bäst i stadskärnor, men fungerar även bra på landet.

Det här ingår

  • Spelledare som introducerar aktiviteten och ger support under aktiviteten vid behov

  • Lån av iPads, en per grupp

  • En spelplan med koordinater

  • Rekvisita/gömda behållare

  • Pris till det vinnande laget (prispokal till alla i laget)

  • Transporter

  • Projektledning

Det var en fantastiskt rolig aktivitet! Och perfekt för att komma ut och se sig om i omgivningarna efter ett långt konferenspass.
— Åsa Palmqvist, Hemnet

Fakta

  • Tillfälle: Konferens, afterwork

  • När: Dagtid

  • Var: Utomhus

  • Tid: 2,5 timmar

  • Antal deltagare: 8-500

SYFTE

  • Stärka relationer

  • Samarbete

  • Sightseeing

  • Strategi

PRISEXEMPEL

Pris/pers vid 40 deltagare: SEK 344,00 ex moms
Pris/pers vid 75 deltagare: SEK 260,00 ex moms
Pris/pers vid 100 deltagare: SEK 250,00 ex moms


Andra aktiviteter med sightseeing

Get the Point
Need 4 Speed
Photo Challenge